Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Antagonisters död i Hollywoodfilm - Sida 1 av 1

Dödens skepnad : De narrativa strukturerna för antagonisters död i samtida amerikansk film

Uppsatsen granskar om det finns specifika narrativa mo?nster fo?r hur antagonister do?r i samtida amerikansk film med den klassiska bera?ttarstilen eller den s.k. postklassiska bera?ttarstilen (dvs. Hollywoodfilm).

Tragedi som underhÄllning

Syftet med studien Àr att undersöka hur tvÄ verklighetsbaserade Hollywoodfilmer, Pearl Harbor och World Trade Center, framstÀller det amerikanska folket samt dess fiender nÀr landet blir attackerat.VÄr studie Àr baserad pÄ en kvalitativ kritisk diskursanalys förankrad i hermeneutiken, Vi vÀljer ut tvÄ filmer som vi sedan granskar och analyserar.Analysen visar att trots filmerna skiljer sig i handling och nÀr de utspelar sig, sÄ har de mÄnga gemensamma faktorer. Det framstÄr som att USA blir oskyldigt attackerat eftersom det inte redogjorts i filmerna nÄgra bakomliggande faktorer till vad som hÀnt. Genom symboler, handlingar, musik och tal speglas en pÄtaglig amerikansk patriotism i bÄda filmerna, det amerikanska folket framstÀlls som hjÀltar, bÄde uniformsbeklÀdda och privatpersoner. Fienden Àr en anonym makt som publiken aldrig fÄr chans att identifiera sig med och framstÀlls som hjÀrtlös och kall genom musik, fÀrger och bildberÀttande..

Olika leka bÀst : En studie i samspel mellan olika berÀttarmodeller och element frÄn slow cinema

Uppsatsens syfte ligger i att undersöka huruvida filmteoretikern David Bordwells tvÄ inflytelserika berÀttarmodeller frÄn 1980-talet fortfarande Äterfinns inom samtida filmproduktion. Jag fördjupar mig i det klassiska- respektive konstfilmsberÀttandet och jÀmför vidare de typiska elementen frÄn de tvÄ berÀttarmodellerna med formatet slow cinema. I definitionen av slow cinema utgÄr jag ifrÄn filmvetaren Matthew Flanagans utredning av vad formatet innebÀr samt de tre byggstenarna han anser vara mest vÀsentliga. Dessa Àr lÄnga tagningar, en ickeberÀttande struktur och skildringar av realistiska, vardagliga skeenden. Med en utgÄngspunkt i detta utför jag en nÀrlÀsning av Alfonso Cuaróns film Gravity (2013).

Etnicitet i amerikansk skrÀckfilm : Representationen av romsk och afroamerikansk identitet

I uppsatsen analyseras representationen av romsk etnicitet i de amerikanska filmerna Dracula (1931, Browning), Thinner (1996, Holland), Drag Me To Hell (2009, Raimi), Draculas Son (1943, Siodmak) och Varulven (1941, Waggner) samt afroamerikansk etnicitet i Night of the Living Dead (1968, Romero), De Fördömdas Drottning (2002, Rymer), Draculas Son och Svart Mystik (1943, Tourneur). Syftet med uppsatsen Àr att blottlÀgga representationen av icke-amerikanska etniciteter genom analys av handling och bildsprÄk, samt jÀmföra framstÀllningen med respresentationen av de amerikanska karaktÀrerna i valda filmer. MÄlet var att undersöka och kritiskt granska stereotypa bilder. Metoden vilar pÄ en personlig, hermeneutisk tolkning av forskningsobjekten dÀr den egna upplevelsen av filmerna stÄr i centrum. Jag har Àven anvÀnt mig av intersektionalitet för att tÀcka alla identitetsskapande aspekter sÄ som genus, etnicitet, religion, sexualitet med mera.